Gyakran Ismételt Kérdések
HomeGyakran Ismételt Kérdések
Sajnos a 90-es évektől napjainkig sokszor teljes tudatlanság, illetve kimeríthetetlen mennyiségű dezinformáció gátolja a gázautózás elterjedését hazánkban.
Pedig jelen helyzetben a gázüzem az egyetlen valamennyire környezetkímélő, és takarékos alternatíva a környezetszennyező, és ezért fenntarthatatlan dízel, illetve a még nagyon drága hibrid, és elektromos autókkal szemben.
Ezért megpróbáltam ezen az oldalon összegyűjtve megválaszolni azt a sok felmerült kérdést, amit az elmúlt években hallottam.
Nincsenek. Az a probléma, hogy ennek a mondatnak hiányzik a közepe, igaz állításként így hangzik:
- Vannak autók, amelyek nem (pontosabban kevésbé) bírják a korszerűtlen, motorkárosító technológiával, és szakszerűtlenül (vagy sehogy) beszabályzott gázüzem általi kínzást.
Ennek a városi legendának az az alapja, hogy Mo-on (is) kőkorszaki technológiával szerel a legtöbb gázautószervíz, és ezáltal szegénykeverékes üzemmódban üzemelnek a motorok, amit néhány típus, (főleg az ázsiai autók, azon belül is a lapkás/korongos szelepállítású kis szelepű motorosak, pl. Suzuki, Honda, ill. a turbós pl. Subaru) hamarabb megbosszul, általában a szélső hengerek kipufogó szelepei szoktak elégni. Többek közt a német, az amerikai, és általában a hidrotőkés motorok sokkal tovább tűrik a szegénykeverékes üzemet.
Ahol általánosságban csak sínes injektorral csinálják az átalakítást, és a fenti érzékenyebb motorokba beszerelik, ott garantált a motorkárosodás 80-100 km-ként (vagy el sem vállalják, mivel tapasztalatból tudják, hogy baj lesz az ő technológiájukkal. Ilyenkor inkább azt mondják ezek a cégek, hogy az autó nem szereti...).
Innen származik ez a fél-igazság.
Ennek tudatában, ha egy cég úgy reklámozza magát, hogy akár fél nap alatt beszerelik a gázrendszert, onnan meneküljön messzire, mert ott biztosan nem tervezgetik, méregetik, majd szerkesztik be a legoptimálisabb helyre az egyes injektorfejeket aprólékos módon, akár 1-2 órát erre rááldozva, hogy maximum 3-4cm-es lehessen alkalmazni, hanem jó eséllyel feldobják a szívócső tetejére a 4 az 1-ben injektor tömböt, és onnan vezetik akár 20cm hosszan az egyes hengerekhez a befecskendező tömlőt. És valószínűleg nem veszik ki akár többször is az injektorokat, hogy a legmegfelelőbb fúvóka átmérőt beállítsák. Ráadásul jó eséllyel az ilyen expresszbeszerelők nem mennek ki 40-60 perces országúti beszabályzásra a kész autóval, hanem álló helyzetben csinálnak egy 5 perces alapbeállítást aztán jóccakát...
A fentiek tudatában egyszerű a válasz: nem tudok ilyen típusokat felsorolni. Fordítva megfogalmazva: ha korszerű, technológiával, egyenkénti injektorokkal, rövid befecskendező csövekkel, megfelelő fúvóka méretekkel, és beszabályzással van átalakítva egy autó, akkor hosszú távon üzembiztosan üzemel bármilyen típusú gépkocsi.
Röviden: valószínűleg nem. Bövebben: senki nem tudja. Még bővebben: ha ér is valamit, nagyban attól függ, milyen rendszerről beszélünk. Nyilván aki el akarja adni ezt a terméket, az állítja, hogy hasznos. Azért ez a bizonytalanság, mert sehol nem végeztek olyan, akár több százezer km-es tesztet két tökéletesen egyforma gázüzemű autóval, ahol az egyikben volt felső kenő, a másikban nem, és utána szétszedték volna mindkettőben a motort összehasonlítás céljából. Én viszont láttam már nem egy olyan hengerfej károsodott autót, ami el volt látva ilyen felső kenővel.
Az egyszerű, a szívócső vákuum hatására becsepegtető rendszer pont fordítva működik, mint ahogy szükség lenne rá, ugyanis minél jobban tapossuk neki, a szívócsőben annál kisebb a vakuum hatás, tehát pont akkor szállít kevesebbet.
Ami már valóban működhet, az a szivattyús megoldás, de az 4 hengeres motorhoz is közel 100eFt-ba kerül beszerelve.
Teljesen szükségtelen. A motor (ha nem alkalmazzák - véleményem szerint - helytelenül a közvetlen gázzal történő indulást) minden alkalommal benzinnel indul be, és kb. 0,8-1,6km távolságig (amíg a reduktor meg nem melegszik a beállított átváltási 25-40 fokra) benzinnel megy. Ez a táv bőven elegendő arra, hogy átmossa a benzin rendszert, kenést kapnak a benzines injektorok, így nem tud lerakódni az esetleges szennyeződés. Egyéb okból nincs semmi értelme tovább járatni benzinben az autót.
Nem, mivel szükség van arra, hogy a benzin rendszer időről időre át legyen öblítve, a mozgó alkatrészek megjáratva (pl. szivattyú), kenést kapjanak a benzines injektorok, így nem tud lerakódni az esetleges szennyeződés. Erre legalkalmasabb, és bőven elégséges, hogy a motor minden alkalommal benzinnel indul be, és kb. 0,8-1,6km távolságig (amíg a reduktor meg nem melegszik a beállított átváltási 25-40 fokra) benzinnel megy.
Nem. Ezeket a termékeket tapasztalatom szerint kizárólag üzleti fogásból forgalmazzák. Nem léteznek összehasonlító tesztek, amelyek bizonyítanák jótékony hatásukat a hagyományos olajakkal, gyertyákkal szemben. Semmi előnyük nem bizonyított, ugyanúgy, ahogyan a felsőkenő berendezések esetén.
Motorolajból a jármű gyártója által előírt specifikációval rendelkező bármely szimpatikus nagy olajmárka termékét kell használni.
Gyertya esetén szintén szigorúan az autógyártó által előírt hőértékű/kialakítású gyertyát kell használni. Viszont az a tapasztalat, hogy nem érdemes kétpólusú, ill. 0,8mm-nél nagyobb hézagú gyertyát alkalmazni. Illetve ha az anyagiak megengedik, akkor vegyünk Iridium elektródás gyertyát, személyes tapasztalatom alapján nagyon bevált a DENSO TwinTip (TT) szériája, abból is az Iridiumos, ami hosszú távon nagyon megbízható, én csak ilyet használok/javaslok minden járműbe.
Nem. Új autó esetén ugyanolyan minőséget kapunk, sokkal magasabb áron, mint a korszerű, jó minőségű utólagos beszerelésű rendszerek. Használtautó esetén sem szabad felárat fizetni a gyári rendszerekért, mert az a probléma velük, hogy a javítás, az alkatrész pótlás nagyon drága, ráadásul sok esetben a gázautó szervízek nem tudnak diagnosztikát kiolvasni, csak a márkaszervízek, ott viszont nem értenek a gázhoz, szóval róka fogta csuka.
Gyári rendszerű autók meghibásodása esetén azzal kell számolni, hogy sokszor gazdaságosabb a teljes motortéri rendszert kicserélni egy utólagos beépítésű szettre, mint foltozgatni a gyári rendszert, ami anyagiakban előbb-utóbb annyiba lesz, mint az átépítés.
Igen. A városi, rövidtávú használat az egyik legkíméletlenebb üzem a motor számára, főleg hideg időben. Ebben az esetben kifejezetten áldásos a gázüzem használata. Ugyanis amíg hideg motor esetén a hengerek falára kicsapódó benzinpára lemossa a kenőolajfilm réteget a dugattyúgyűrűk mellett az olajteknőbe, így növelve a kopást, ráadásul másodlagos hatásként felhígítja az ott lévő kenőolajat, tovább rontva annak kenőképességét, ezzel szemben a gáznak egyáltalán nincsenek ilyen negatív hatásai.
Ezt a kérdést viszont kizárólag Önnek kell megválaszolnia:
A) Ami zsúfolásig van parasztvakító beállítási funkcióval (amelyeknek a többségével még a beszerelő sincs tisztában), ezért nem sikerül elsőre beállítani, de ön pedig pl. Bluetooth-on Androidos applikációból nézegetheti, piszkálgathatja, állítgathatja a működést
B) vagy ami csendben, utánállítgatást nem igényelve teszi a dolgát, és csak akkor jut eszébe a gázüzem, amikor széles mosollyal tankol a gázkúton?
Ha az első verzió a szimpatikusabb, mi ilyennel nem szolgálhatunk, de ha egy egyszerű, letisztult, könnyedén a járművéhez illeszthető, stabil, megbízható rendszert szeretne, igen, nekünk pont ilyen van! Ön dönt!
A) Ami zsúfolásig van parasztvakító beállítási funkcióval (amelyeknek a többségével még a beszerelő sincs tisztában), ezért nem sikerül elsőre beállítani, de ön pedig pl. Bluetooth-on Androidos applikációból nézegetheti, piszkálgathatja, állítgathatja a működést
B) vagy ami csendben, utánállítgatást nem igényelve teszi a dolgát, és csak akkor jut eszébe a gázüzem, amikor széles mosollyal tankol a gázkúton?
Ha az első verzió a szimpatikusabb, mi ilyennel nem szolgálhatunk, de ha egy egyszerű, letisztult, könnyedén a járművéhez illeszthető, stabil, megbízható rendszert szeretne, igen, nekünk pont ilyen van! Ön dönt!